Vegvesenet har lyst ut oppdrag på Riksveg 52 i Hemsedal inneholdende både gang- og sykkelvei, kolonneoppstillingsplass og fresegater. Dette er et ledd i utbedringen av RV52 som består av ni mindre utredningsprosjekter i Gol og Hemsedal. Prosjektets hovedmål er å bedre framkommeligheten og øke trafikksikkerheten på denne viktige stamveien fra øst til vest.
Les mere om prosjektet på Vegvesen.no: Rv. 52 Hemsedal | Statens vegvesen
Første prosjekt er Skjøiten bru mellom Tuv og Bjøberg som nå er under bygging. Etter planen skal denne åpens for trafikk sommeren 2022. Se artikkel i Hallingdølen publisert 14. februar (2022):
13-15 betongbilar gjekk i skytteltrafikk - bruplata støypt på 22 timar (hallingdolen.no)
Neste prosjekt ut er bygging av ny gang- og sykkelvei fra Trøim til Holde bru. Parsellen er rundt 1800 meter lang og ligger parallelt med RV52. Hensikten med prosjektet er å etablere en separat gang- og sykkelveg langs riksveg 52 fra Hemsedal sentrum til avkjøringen til skianlegget. Gang- og sykkelvegen skal stå ferdig til skolestart etter sommeren 2023.
Det skal i tillegg etableres nye bussholdeplasser og belysning på strekningen. I starten og slutten av parsellen blir det sprengning av bergskjæringer. Mellom bergskjæringene er det morenemasser. Det er også noe landbruksjord. Gang- og sykkelveien krysser to bekker, Finndøla og Haugsbekken. Her må det bygges nye bruer/kulverter. Drenering for landbruksområdene må ivaretas i anleggsfasen og skal reetableres.
Flere stikkrenner må skiftes gjennom riksveien og forlenges gjennom den nye gang- og sykkelveien. Lavspent for Hemsedal kommune skal legges om på strekningen. Enkelte grunneiere skal få nye tilkomster til eiendommene. Her skal det ikke foregå støyende og hindrende arbeider i skisesongen. Sprengning i skisesongen må tilpasses slik at det ikke er til hinder i for tilreisende til og fra skianlegget.
Det ligger også et par andre arbeider i oppdraget som nå er utlyst. Ved bommen på Bjøberg skal dagens kolonneoppstillingsplass breddeutvides og forlenges. Det skal også settes opp en overkjørbar trafikkdeler og belysning. På fjellet, på strekningen fra Bjøberg til Vestland grense, skal det lages nærmere 4000 meter med fresegater. Disse gatene brukes til snøopplager. Det er i dag fresegater på Vestlandssiden. Under arbeidene kan ikke riksvei 52 stenges mer enn ti minutter av gangen. Oppdraget er beregnet å ta to år.
Les mere om prosjektene på Veier24.no, Bygg.no og i Hallindølen:
Riksvei 52 i Hemsedal skal rustes opp med ny gang- og sykkelvei - Veier24.no
Vegvesenet har lyst ut trippeloppdrag i Hemsedal • Byggeindustrien
Millionane går til Rv52 - dette er planen til vegvesenet (hallingdolen.no)