Foto: Morten Hasås
Vidoen «SkiStar Hemsedal 2030 – vi ser inn i fremtiden» ble vist på informasjonsmøtet med kommunen i oktober (2022). I videoen forteller destinasjonssjef Andreas Smith-Erichsen i SkiStar Hemsedal om utviklingsplaner og visjoner for Hemsedal Skisenter fremover. Det har i etterkant kommet noen spørsmål om tidsplaner og konkretiseringer av planene, så vi tok en sjekk med Andreas for å få litt mer klarhet i dette og stilte han noen spørsmål:
Vi forstår at den ene Fjellheisen (T-Kroken) skal skiftes til ny. Når vil det skje?
-Den eldste fjellheisen som hadde portalmaster er skiftet ut nå i høst og ny heis åpner til sesongstart. Dette var en tallerkenheis og den nye er også en tallerkenheis. Hvorfor tallerken er at T-kroken sjelden lar seg kapasitetsutnytte mer enn 60% mens tallerkenheiser utnyttes lett 100%. Praktisk kapasitet er derfor høyere på tallerkenheiser enn T-kroker.
Det sies at to heiser skal skrotes og at det er Olaheisen og Holdeskarheisen. Skal de i såfåll fjernes for godt eller erstattes med nye?
-Holdeskarheisen og Olaheisen skal rives og erstattes med ny “Lodge Express” og et skitrekk i område parkene/Lialøypa. Det gir muligheter for en bedre sirkulasjon i midtre del og sammen med ny park og re-etablering av Dorte løypa mener vi at vi vil se en økning av turer i midtre del. Ved å rive Holdeskarheisen åpner vi opp nedre del av anlegget på en ny måte og vi kan re-designe denne delen helt på nytt. Kapasiteten på den nye “Lodge Express” og det nye Skitrekket på midten vil ha tilsammen ca 4000 personer/t i kapasitet. Det er mye det samme som vi i dag har på de to gamle stolheisene vi river. Den store forskjellen kommer i kapasitetsutnyttelsen, samtidig som vi frigjør plass i barneområdet samt eksisterende Hollvin Express.
Det skal komme en ny 6 seters stolheis fra Lodgen og opp. Kan du si noe om når den vil bli bygget?
-Den ligger inne i våre 5 års-planer med byggestart til våren (2023) men hver investering og hvert prosjekt skal hvert år godkjennes i konsernet samt av konsernets styre. Denne beslutningen skal skje primo desember. Det er krevende omverdenfaktorer som må med i vurderingene, men jeg vil samtidig nevne at reguleringsplanen er klar, vi er enige med grunneierne, dette er definert som den neste stolheisen SkiStar skal bygge, søknad om IG er under utarbeidelse og heistraseen er ferdig hugget i høst. Men slik at det ikke hersker noen tvil, beslutningen om denne bygges til våren eller senere tas i desember av SkiStar sine styrende organer.
Foto: SkiStar, tatt fra videoen «SkiStar Hemsedal 2030 – vi ser inn i fremtiden».
Det planlegges også en T-Krok fra sentrum opp mot Fýri. Kan du si noe om når den vil bli bygget?
-Dette er et prosjekt vi samarbeider med grunneierne om som henger sammen med den totale utviklingen av aksen Sentrum-Totteskogen. Heisen ligger i reguleringsplanen men det er for tidlig å tidfeste oppstart av denne. Men min spådom er at dette ikke er veldig langt frem i tid.
Foto: SkiStar, tatt fra videoen «SkiStar Hemsedal 2030 – vi ser inn i fremtiden».
Alt i alt spennende utviklingplaner i årene som kommer, og i tillegg jobbes det med en mulighet til å bygge ut Røggelia. Hvor langt har dere kommet i denne prosessen?
-Røggelia er et stort prosjekt som strekker seg fra toppen av Roni heisen helt ned til Tuv. Det er et område som grunneierene har grepet fatt i for å prøve å utvikle som jobber sammen med en investorgruppe og oss i SkiStar slik at vi sammen skal klare å utvikle dette. Arbeidet har kommet langt, og man står foran for å starte regulering av dette. Når vi får realisert Røggelia vil alpinproduktet i Hemsedsal øke med ca. 50% i forhold til idag. Slike store prosjekter er krevende å realisere, men vi har kommet langt i arbeide, vi får se hvor lang tid det tar men men min spådom er at vi bør kunne kjøre på ski ned Røggelia i løpet av 3 til 5 år. Det er endel arbeid som gjenstår, men vi er optimister og jobber hardt med prosjektet.
Foto: SkiStar, tatt fra videoen «SkiStar Hemsedal 2030 – vi ser inn i fremtiden».
Foto: FINN kart / Morten Hasås
Svarene fra Andreas oppsummerer planene og visjonene til skisenteret på en bra måte og det er godt å se at det ligger konkrete utviklingsplaner på bordet og at ambisjonene til å realisere dem er der. Alle typer utbygginger må finansieres, reguleres og godkjennes i forskjellige instanser, men det er godt å høre at det er bra samarbeid mellom SkiStar Hemsedal, grunneierene og Hemsedal kommune. Så får vi alle vente med spenning på fortsettelsen og realisering.
Mens vi smører oss med tolmodighet for realisering av prosjektene nevnt ovenfor kan vi informere om vinterens nyheter i skisentet (tatt fra SkiStar Hemsedal’s hjemmeside):
VINTERENS NYHETER
Kilde, SkiStar Hemsedals hjemmeside: «Vinterens nyheter i Hemsedal (skistar.com)»
Vinteren 22/23 byr på mange spennende nyheter i Hemsedal. Parken flyttes, oppgraderes og lyssettes, Dortheløypa (løype nr 22) er tilbake og flere spennende overnattingskonsepter er
SKIOMRÅDET
- Dortheløypa (løype 22) er nå tilbake, og store carvingsvinger passer godt i denne brede, blå løypa.
- Kamelpukkelen (løype 7) er breddet og utbedret. Her blir det 11 nye snøtårn som gir 600 nye meter med snøproduksjon. Denne bakken vil oppleves som helt ny, og er bred nok for de virkelig store carving svingene.
- Ny kompressorhall og kompressorer som vil bidra til mer effektiv snølegging og mer optimalisert snøproduksjon.
- Fjellheisen (venstre side) erstattes med ny heis. Den gamle heisen var fra 1965. Heisen får nye master og fundament samt en bedre avstigning. Kapasiteten blir den samme som tidligere.
- Belysning i Lialøypa (løype 21) bidrar til å øke non-stop- og kveldskjøringstilbudet ytterligere.
- Lyssystemet i den nye parken samt Lialøypa justeres etter hvordan det naturlige lyset er, noe som er mer effektivt og strømbesparende.
- Utvidete åpningstider i uke 51, 52, 7 og 8: man til tors kl 9-19.
SKISTAR SNOW PARK
- Den røde parken flyttes til området under Tindenheisen. Det blir felles start for både den røde og blå parken, samt et tydelig definert parkområde. Vi har inngått et samarbeid med F-Tech, et Østerriksk selskap som prosjekterer parker, med spesialisering på parkbygging og som er blant de største på dette i Europa. De er ledende innen utvikling og design av parker.
- Utviklingen av parken innebærer også digitalisering og 3D-modellering i forbindelse med bygging og vedlikehold av parken. Dette vil bidra til mer presise elementer og bedre finish.
- To nye parktråkkemaskiner vil gjøre jobben med å bygge og vedlikeholde elementer lettere og mer energi- og ressursbesparende.
- Den røde parken blir også belyst, noe som gjør at den blir tilgjengelig på både non-stop- og kveldskjøring.
- I tilknytning til den nye parken er det etablert et nytt snøsystem med 4 store viftekanoner og 7 snøtårn, noe som skal bidra til mer effektiv snølegging og tidligere åpning.
VALLE
- I Valles område i Valleløypa åpner Valles musikkstudio igjen. Denne sesongen med nytt innhold.
- Inngangen til Valleskogen utvides, noe som gjør det mulig å komme inn med snø, og tilrettelegger for skikjøring gjennom hele sesongen.
- Vallerommet på SkiStar Lodge Hemsedal Alpin fornyes og vil fremstå i ny drakt.
OVERNATTING OG MATKONSEPT
- Skarsnuten Hotell har 51 nye rom, velværeavdeling, konferansefasiliteter og ny, stor takterrasse. Åpner i november. Her blir det også 4 nye ulike matkonsepter.
- Leiligheter i nye Totten Lodge blir tilgjengelig i SkiStars booking.
- Leilighetene i Fjellnest ferdigstilles til jul 2022.
BÆREKRAFT
- Transferbuss fra Gardermoen fredag og søndag.
- Shuttlebusser fra Gol stasjon korresponderer med tog.
- Biosentralen – nye leilighetsbygget Fjellnest kobles på, og får energi fra Biosentralen kommende sesong. Dette innebærer at 550 nye senger blir dekket med energi herfra.