Kommunestyret i Hemsedal behandlet på sitt møte 2. november (2022) saken fra fritidsbolig til helårsbolig der Hovedutvalget for plan og ressurs innstilte på å lempe på de tidligere vedtatte reglene og med det legge til rette for endring fra fritidsbolig til helårsbolig også i de områdene som tidligere var unntatt.
Saken var tidligere oppe i 2020 der kommunestyret vedtok og legge til rette for at hytter i enkelte deler av kommunen kan bruksendres til bolig, men områdene Tottelia, Totteskogen, Holdebakken, Holdeskarslia og Holdeskaret ble unntatt fra vedtaket.
Dette ble endret i dette kommunestyremøte (november 2022) der kommuneadministrasjonen fikk utvidet mandat til å gi tillatelse til bruksendring på faglig skjønn så langt administrasjonen oppfatter at det er i tråd med føringer fra overordnede myndigheter om geografisk bosettningsmønster.
Fra administrasjonens innstilling kan man lese følgende:
- Kommunestyrets vedtak åpner for endring fra fritidsbolig til helårsbolig langt utenfor sentrumsområdene. Regional plan for areal og transport gir som retningslinje at boligbygging skal skje innenfor 2-3 km fra sentrumsområdet, hvilket er en betydelig snevrere ramme. Det må antas at overordna myndighet vil være noe mer fleksible med hensyn til endret bruk av eksisterende bygning med tidsbegrensning, men likevel er det trolig potensial for uoverensstemmelse her. Administrasjonen foreslår at administrasjonen gis adgang til å tillate endring fra fritidsbolig til helårsbolig så langt det er i tråd med føringene fra overordna myndighet.
- Kommunestyrets vedtak åpner ikke for endring fra fritidsbolig til helårsbolig i kjerneområdet. Regional plan for areal og transport legger opp til at det er nettopp i sentrale områder det er nærliggende å åpne for ytterligere bosetting. Kommunestyret kan ha hatt ulike grunner til å unnta kjerneområdet fra bosetting. Administrasjonen mener imidlertid det er vanskelig å se noen grunn til at kjerneområdet bør være unntatt kategorisk. Det er bare adgang til å gi dispensasjon fra plan hvis formålet med plan ikke blir vesentlig tilsidesatt og hvis det er vesentlig overvekt av fordeler kontra ulemper. Hvis en konkret sak oppfyller vilkårene og det er ønskelig å gi dispensasjon, bør det være anledning til det. Administrasjonen foreslår at administrasjonen gis adgang til å tillate endring fra fritidsbolig til helårsbolig i kjerneområdet som andre steder.
- Kommunestyrets vedtak forutsetter oppfyllelse av tekniske krav uten avvik. Det er nærliggende å anta at svært mange fritidsboliger ikke vil oppfylle alle tekniske krav til nye helårsboliger, og at tilnærmingen derfor er lite praktisk dersom endring fra fritidsbolig til helårsbolig er ønskelig.
- Tekniske krav til nye helårsboliger gjelder for eksempel vei, parkering, vann, avløp, energi, konstruksjon, sikkerhet, helse, klima, tilgjengelighet mv. Om det er akseptabelt å avvike fra tekniske krav vil variere etter omstendighetene, og det er nærliggende at den konkrete vurderingen i hver enkelt sak beror på et faglig skjønn som utøves av administrasjonen.
- Kommunestyrets vedtak forutsetter at tillatelse til endring fra fritidsbolig til helårsbolig bare varer i tre år. Dersom endring er ønskelig ut fra vurderingene knyttet til geografi og tilstand er det ikke uten videre gitt at varigheten alltid bør være begrenset til akkurat tre år. Administrasjonen foreslår at administrasjonen gis adgang til å vurdere dette konkret i hver enkelt sak.
Kommunestyret vedtok instillingen fra hovedplanutvalget samstemming (samrøystes) med følgende ordlyd:
- Hemsedal kommune ønsker å legge til rette for endring fra fritidsbolig til helårsbolig.
- Administrasjonen kan gi tillatelse til endring så langt administrasjonen oppfatter at det er i tråd med føringene fra overordna myndigheter om geografisk bosettingsmønster.
- Administrasjonen kan avvike fra krav til helårsbolig basert på faglig skjønn.
- Administrasjonen kan sette tidsbegrensning på tillatelse basert på faglig skjønn.
Selv om kommunens administrasjon nå har fått mandat til å gi tillatelse til denne bruksendringen skal kravene nedenfor tilfredstilles. Men som man ser fra det nye vedtaket kan administrasjonen godkjenne avvik fra og sette tidsbegrenselse på faglig skjønn så reglene er dermed ikke absolutte.
Kravene er:
- Bygg må tilfredsstille boligstandard jf. gjeldende TEK.
- Veier må tilfredsstille kommunal standard, med hensyn til nødetater, hjemmehjelptjenester etc. (bredde, helårsveier, sikt og trafikksikkerhet).
- Risiko- og sårbarhet: krav til risiko- og sårbarhet må oppfylles (skred, ras, støy, radon, brannvann mm)
- Krav til enten offentlig VA eller dokumentert kapasitet på privat anlegg.
- Renovasjon/feiing etc som for bolig.
- Bruksendring fra fritid til bustad gis som midlertidig dispensasjon inntil 3 år, deretter skal det i
hovudsak reguleres. - Administrasjonen skal drive aktiv oppfølging av fritidsboliger som brukes som bolig.
Kommunen må i hovedsak ta stilling til tre forhold når den legger rammene for adgang til endring fra fritidsbolig til helårsbolig:
- Geografi: Hvor i kommunen er det ønskelig å åpne for endring fra fritidsbolig til helårsbolig (i tillegg til områdene hvor slik endring er i tråd med gjeldende plan)?
- Tilstand: Hvilke krav må gjelde ved endring fra fritidsbolig til helårsbolig (og hvilke krav som gjelder for nye helårsboliger kan fravikes)?
- Tid: Skal svaret på de to foregående punktene være betinget av en tidsbegrensning?
Instillingen fra Hovedutvalget for Plan og Ressurs og møtereferat fra kommunestyret med vedtaket er er vedlagt som dokument (se nedenfor). Se også dokumentene offentliggjort på Hemsedal kommunes hjemmeside (Se sak PS98/2022: Fra fritidsbolig til helårsbolig).