Hemsedal Kommune har fasilitert en spennende studie av Hemsedal Sentrum (Trøym) med formål å se langsiktig på hvordan sentrumsområdet kan utvikles til innbyggernes og tilreisendes beste. Prosjektet fikk navnet Den smarte fjellbygda Trøym, og etter en spennende høst med stor og bred medvirkning har Travers og Etyde overlevert sitt arbeid i form av en endelig arkitekturskisse, og en verktøykasse for midlertidige og langsiktige tiltak for sentrumsutviklingen i Trøym.
«Skal dere få til utvikling i Hemsedal, må dere forstå hemsedølen« var en refleksjon fra et tidlig brukerintervju som prosjektet bet seg fast i. Med det i minne gikk man bredt ut for å få innsikt i hvordan livet og hverdagen i Hemsedal og Trøym faktisk er. Det har vært lagt stor vekt på innbyggerinvolvering, man har intervjuet unge hemsedøler, eldre hemsedøler, landbrukshemsedøler, nye hemsedøler, fritidshemsedøler og næringshemsedøler.
«Skal vi skape attraktive steder hvor folk trives er det viktig at vi jobber grundig med å undersøke hva behovene egentlig er. Vi har møtt en engasjert gjeng med unge og eldre. Jordbrukere og eiendomsutviklere. Nostalgikere og partyløver. Vi har lært om hverdagslivet i Hemsedal, historisk og frem til i dag», kan man lese i innledningen på prosjektrapporten.
Målet for prosjektet har vært todelt. Den første delen har handlet om å forstå behovene til hemsedøler, i den andre delen har man skissert konkrete muligheter for sentrumsutvikling i Trøym basert på innbyggernes behov og drømmer.
Av nøkkelfunn nevnes det at folk i Hemsedal har kjærlighet for bygda med et brennende engasjement for bygda, dalen og livsstilen. Samtidig hersker det noe identitetsforvirring. Folk er ikke omforent om hva Hemsedal er og skal være i fremtiden. Det registreres også sprikende samarbeid, manglende helhet i planlegging og lite dialog mellom ulike interessegrupper.
«Hemsedal er en evigvarende byggeplass«, «Hummer og kanari, uten samlet plan eller felles visjon«, «Spredt med butikker med stor parkeringsplass foran«, «Mangel på helhet«, «Fragmentert» er noen av kommentarene som er fanget opp.
Prosjektet har sett på infrastruktur og mobilitet, hvordan naturen preger opplevelsen av Trøym, og hvordan forholdene best kan legges tilrette for myke traffikanter både sommer som vinter. En hovedkonlusjon er å tenke at elva skal være i sentrum. Man ønsker som et hovedgrep å gå fra at sentrum er vendt mot riksveien til et sentrum vendt mot elva.
I denne sammenhengen ønsker man å utvikle et elvetorg med badebrygge, elvepromenade og en tilgjengelig fiskebrygge. Man ønsker også å knytte sydsiden av elva bedre til sentrum og utvikle denne delen av Hemsedal videre. Broen som er under bygging over til Bruøyne faller inn i disse planene, det gjør også de eksisterende planene som er lagt for Øya. Øya skal bli en stor flate fyllt med aktivitet og et sted å henge og utforske. I den forbindelse planlegges det gang, sykkel og skibro både fra Sentrumssiden og sydsiden over til øya.
Infrastrukturmessig henger dette sammen med tidligere planer om å strekke sentrum opp mot Hemsedal Skisenter med vei/nedfart fra Totteskogen til sentrum og heis/gondol opp. Her ses det på hvordan det kan best løses både for skiløpere, skikjørere, syklende, gående, andre myke traffikanter, kollektivtrafikk og biltrafikk.
Dagens reguleringsplan viser en ny bro over Øya og en ny fylkesvei sør for elva. Prosjektet mener at disse infrastrukturtiltakene vil ha negativ påvirkning på trafikkbildet og sentrumsutviklingen og anbefaler ikke å gå videre med disse planene. Man ønsker heller å utvide broen ved sentrum (Skogstad bro) til toveis kjørebane med bredere fortau som gjør det mulig å lage skitrase helt til sentrum. En bredere bro kan også møbleres og bli et sted for opphold og utsikt. Det må også tenkes flomsikring, her foreslås det en flomkanal på elvas smaleste punkt ved Skogstad bro for å løse utfordringen med 200 års flom.
Fylkesveien planlagt sør for elva forslås endret til å gå noe lengre syd slik at den treffer Torsetveien der man idag kjører opp til idrettsplassen. Deler av veien mot Totteskogen derfra foreslås lagt i kulvert slik at skiløype/turterreng går uhindret helt ned i sentrum. Man ønsker også å forbedre broen i Ulsåk for å spre trafikken og få bedre fremkommelighet for landbruket. Man unngår med det at fylkesveien blir en ny barriere mllom sentrum og utbyggingen i Totteskogen og unngår en «trafikkmaskin» i det som kan bli et sentrumsstrøk på lang sikt.
Vi synes prosjektet har levert gode innspill med spennende planer for Trøym og sentrumsområdet som viser gode utviklingsmuligheter hvis man tenker helhetlig. Dette utfordrer allerede vedtatte planer og gir både politikerene og kommmuneadministrasjonen noe å tenke på. Vi som er glade i Hemsedal ser frem til fortsettelsen og gleder oss til realisering av et nytt mykere og grønnere sentrumsområde vendt mot elva istedenfor riksveien.
Følg lenken nedenfor for å se hele presentasjonen på HemFri sidene som Travers og Etyde overleverte til Hemsedal Kommune tidligere i desember (2022):
Troym_Smartfjellbygd_02_12.pdf (hemfri.no)
(Innlogg nødvendig, men det er gratis å bli medlem i HemFri som privatperson, så det anbefales å registrere seg).